Profesní zkouška “Lektor dalšího vzdělávání”
12. 02. 2019| Ing. Lenka Podmolíková, MBA
12. 02. 2019| Ing. Lenka Podmolíková, MBA
O tom, co se naučíte v kurzu “Profesionální lektor” (dle standardu NSK), jsme se již zmínili v předchozím článku – zde. Jak ale vypadají v reálu zkoušky? Úplně jinak, než jakékoliv jiné profesní zkoušky dle standardu Národní soustavy kvalifikací Tak to jsme Vám asi moc nepomohli, co? No nic, tak si to ukážeme např. na posledních zkouškách, které proběhly v Brně 23. ledna 2019.
Nicméně, je od 5.2.2019 v platnosti nový standard NSK a tím i nový, doplněný, obsah profesní zkoušky, který si v článku také přiblížíme. Pro nás a naše absolventy kurzu i profesní zkoušky, se toho zase tolik nemění. Zkoušky u nás i podle původního standardu probíhaly v podstatě tak, jak budou “po novu”.
Profesní zkoušky “Lektora dalšího vzdělávání” děláme od roku 2014 a za tu dobu u nás absolvovalo zkoušky celkem 110 účastníků. Což je velmi úctyhodné číslo. Podotýkám, že nejsme škola, jsme soukromá vzdělávací instituce . Na kurz a zkoušky za námi jezdí účastníci z celé republiky. U posledního kurzu to byli účastníci z Vysočiny, Kolína, Vyškova, ale byli u nás účastníci i z Pardubic, Prahy, Děčína atd.
Většina těchto absolventů prošla buď celým přípravným kurzem, nebo alespoň využili možnost e-learningového kurzu se zpětnou vazbou prostřednictvím e-mailu nebo telefonu.
Účastník zkoušky “Lektor dalšího vzdělávání” si musí připravit kompletní vzdělávací projekt, včetně výukových materiálů. Dále si připraví prezentaci s ukázkou vlastní výuky, včetně interakce – zapojení účastníků do nějaké “akce”, např. plnění nějakého úkolu apod.
Absolventi našeho kurzu mají tu výhodu, že se v průběhu kurzu nejenže seznámí s teorií, ale postupně si podle připravené struktury (šablony) připraví svůj vzdělávací projekt.
Postupně tak i pomocí zpětné vazby od lektora, případně od ostatních účastníků (ostych stranou – je to zpětná vazba k nezaplacení), upravují a “dopilovávají” svůj vzdělávací projekt.
A co se absolventům líbí nejvíce je, že si mohou zkoušky u nás vyzkoušet i “nanečisto“. Často pak upravují ukázku své výuky a úkoly (zapojení) účastníků školení.
Takže, co všechno musí vzdělávací projekt obsahovat:
Rámec vzdělávacího programu – název programu, vzdělávací cíle a očekávané kompetence účastníků programu , osnovu kurzu
Nově je zařazen test z nového tématu standardu – Orientace v základní terminologii andragogiky, didaktiky, hodnocení a měření ve vzdělávání dospělých a lektorských forem a metod ve vzdělávání dospělých.
Test bude obsahovat min 24 otázek ve 3 různých variantách:
Další novinkou je práce se specifickými skupinami dospělých, zejména skupinou 55+ . Pokud možno, měla by být tato specifika zařazena i do vzdělávacího projektu. Tato podmínka se nám tak úplně nelíbí. Mezi absolventy kurzu a zkoušky máme lektory, kteří se z principu svého profesního zaměření orientují na mladé lidi, takže tato podmínka se nám jeví trochu “zvláštně”. Asi tušíme, proč to tam je, ale my nesmíme ani naznačovat .