Inventarizace majetku a závazků – náležitá příprava na účetní závěrku sestavenou k 31. 12. 2021
Základní informace
Kategorie:
Jazyk:
Organizátor:
Termín a místo
Aktuálně nejsou vypsány žádné termíny,
poptejte indiviuální termín.Poptat jiný termín
Popis kurzu
Cíle:
- Seminář vás seznámí s cíli, povinnostmi a postupy při inventarizaci a při vypořádání inventarizačních rozdílů. Odnesete si návod, jak jednoduše a prakticky připravit vnitřní postupy na provádění inventarizací a pravidla, jak se vypořádat s nedostatky zjištěnými při provádění a vypořádání výsledků inventarizací.
- Seminář je určen zejména účetním, pracovníkům účetních a poradenských firem, auditorům, ekonomickým pracovníkům, dále také manažerům a majitelům firem.
- Vymezení odborné literatury pro tématiku inventarizací.
- Požadované cíle – priorita vlastnického přístupu k majetku:
- • formální a věcné přístupy k provádění inventarizace dříve a dnes,
- • zvýšení jistoty vlastníků o stavu a pohybu majetku – reakce na potřeby vlastníka (varianty a možnosti/nutnosti mimořádné inventarizace),
- • ostatní nepřímé vazby z obchodních vztahů – podmínka správnosti nabytí (pozbytí) majetku správně provedenou inventarizací,
- • vlivy nového občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích s účinností od 1. 1. 2014 („péče řádného hospodáře“ § 159 NOZ),
- • příklady z praxe k provedení inventarizací (krádeže a vloupání, nákup podniku, přeměny, prodej, převody/vypořádání obchodního podílu, apod.).
- • Možné alternativní postupy v reakci na případná omezení při provádění fyzických inventarizací (vyhlášení nouzového stavu/karantény, popř. jiné události hodné zřetele).
- Vymezení zákonných povinností v aktuálním znění zákona/prováděcích předpisech: • výchozí požadavky dle zákona o účetnictví,
- • rozšíření požadavků na provedení inventarizací,
- • vyhláška o inventarizaci majetku a závazků – č. 270/2010 Sb., ve znění vyhl. č. 411/2017, s účinností od 1. 1. 2018 (vymezení účetních jednotek, kterých se tato vyhláška týká, případné využití pro metodickou podporu i u podnikatelů),
- • prováděcí předpisy (vyhlášky č. 500, 504, 410 – pro různé typy účetních jednotek, české účetní standardy – pro různé typy účetních jednotek),
- • aplikace v praxi – vyjmenované předpisy (různé přístupy vlastníků/formálnost postupů).
- Obsah a forma vnitřní normy na provádění inventarizací:
- • návod, jak jednoduše a prakticky připravit vnitřní postupy – možné podklady vyhláška č. 155/1971 Sb., vyhláška č. 270/2010 Sb., v aktuálním znění,
- • reakce na rozvoj informačních technologií a výpočetní techniky ve vazbě na pořizování fyzických soupisů a výsledků vypořádání inventarizací (elektronické čtečky, drony, apod.),
- • návaznosti na harmonogram roční účetní závěrky,
- • přípravné práce,
- • průběh inventarizací,
- • vyhodnocení a proúčtování inventarizačních rozdílů.
- Proúčtování inventarizačních rozdílů – praktické příklady:
- • účetní a daňové dopady při zúčtování inventarizačních rozdílů,
- • Interpretace Národní účetní Rady I-39 „Inventarizační rozdíly u zásob a dlouhodobého majetku“,
- • proúčtování záměn – správná dokumentace a proúčtování,
- • problematika přirozených úbytků zásob (sestavení speciální normy),
- • ZDP v platném znění, pokyn GFŘ D-22 k dani z příjmů,
- • věcné a formální náležitosti – průkaznost celkové dokumentace.
- Návody postupů inventarizací u jednotlivých okruhů majetku:
- • specifika u aktiv (odepisovaná, neodepisovaná),
- • specifika u pasiv,
- • majetek cizí – v podrozvahové evidenci (novela § 30, odst. 8 zákona o účetnictví),
- • majetek zapůjčený a vypůjčený – příklady z praxe.
- Auditor – vymezení práv a povinností k problematice inventarizace:
- • povinnosti vyplývající ze zákona č. 93/2009 Sb., ve znění pozdějších změn,
- • obecné přístupy auditora,
- • pravidla, podle kterých auditor ověřuje správnost postupů při inventarizacích,
- • možné alternativy postupů při mimořádných událostech (např. vyhlášení nouzového stavu/karentény, popř. jiných událostí hodných zřetele),
- • možné příklady zjištěných nesprávností a reakce na ně,
- • vazby na výrok auditora z hledisek úplnosti, správnosti a průkaznosti provedených inventarizací.
- Nedostatky zjišťované při provádění a vypořádání výsledků inventarizací:
- • nedostatečná připravenost,
- • neprůkaznost inventarizací,
- • neúplnost inventarizací,
- • proúčtování inventarizací – úroveň celkové dokumentace a průkaznost účetních záznamů,
- • možné trestněprávní důsledky nedostatečné dokumentace (účetního záznamu) v souvislosti s proúčtováním výsledků inventarizací.
- Zásadní očekávané změny v provádění inventarizací:
- • návrh věcného záměru nového zákona o účetnictví – stručný nástin koncepčního rámce.
- Připravuje se paragrafové znění – předpoklad možné účinnosti…:
- • předpoklad vzniku samostatné prováděcí vyhlášky k inventarizacím – snížení rozsahu povinností a formálních požadavků.
- Diskuze a závěr:
- • praktické příklady z praxe,
- • jednotlivé typy odpovědností za škodu vyplývající ze zákoníku práce,
- • možnosti vymáhání mank a škod,
- • stanovení správné ceny pro vymáhání mank a škod,
- • případy soudních vymáhání schodků na svěřených hodnotách,
- • judikát: inventurní manko a DPH.
- Samozřejmostí je občerstvení, podkladové materiály a osvědčení o absolvování pro každého účastníka.
Chcete se na něco k danému kurzu zeptat?
Zeptejte se nás. Vše Vám zodpovíme.